Tuesday, January 24, 2012

Husnu dzon

Assalamualaikum..

Selamat pagi rakan-rakan blogger sekalian? Apakah aktiviti hari ini?

Hmm..

Rassanya belum terlambat untuk wish GONG XI FA CAI buat rakan-rakan yang meraikannya.

Bersangka baik.
Itulah yang dimaksudkan dengan husnu dzon.

Walau di mana kita berada, sentiasalah bersangka baik. First impression kita pada seseorang bukan penentu personaliti mereka. so, that is why, we can't judge the book by its cover. Sebaiknya, cubalah berkenalan terlebih dahulu.

I really like to make new friend. Ikatan ukhwah yang aku bina akan aku pertahankan sampai bila-bila hingga sampai ke syurga. Islam sangat menyukai orang yang suka berkenaL-kenalan. Tapi, sedikit masalah yang berlaku kepada aku. Aku agak sukar untuk menjadi ramah mesra dengan orang baru. Ramai yang menganggap aku sombong apabila kali pertama bertemu. Tapi hakikatnya aku bukan begitu. Aku cuba hapuskan persepsi sedemikian. dan sehingga sekarang aku masih lagi mencuba. Semoga Allah permudahkannya..

Anas Ibn Malik pernah meriwayatkan hadis yang bermaksud :

"Dan tidak beriman seseorang daripada kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri"

Pesan buat diri sendiri dan untuk rakan-rakan sekalian, janganlah kita sesekali menghakimi seseorang kerana kita sememangnya tidak layak berbuat sedemikian. Hanya Allah berhak menilai siapa kita kerana baik buruk seseorang dinilai dari sifat mahmudah dan sifat mazmumah mereka.

Sampai ketemu!

No comments:

.:KLIK UNTUK MENYUMBANG:.