Tuesday, August 16, 2011

TAZKIRAH 17 RAMADHAN

Assalamualaikum..

Ya Allah, dah malam ke-17 Ramadhan! Cepatnya masa berlalu.. Dan... Plan aku nak hupdate blog setiap malam sepanjang Ramadhan tahun ni nampaknya banyak tergendala. Maafkan aku readers sekalian. Mungkin pelbagai perancangan aktiviti sepanjang bulan yang penuh rahmat ni menyebabkan aku terpaksa tinggalkan dunia blog untuk sementara waktu. Namun, kini aku kembali lagi untuk menyajikan sedikit santapan rohani untuk aku dan juga teman-teman sekalian.

Baiklah, apa signifikannya 17 Ramadhan kepada umat Islam??

17 Ramadhan mungkin ramai yang mengetahuainya bahawa beberapa negeri di Malaysia akan bercuti. Wohoo... HOLIDAY!! Orang yang paling gembira tentunya pelajar-pelajar sekolah dan para pekerja.

Tapi, disebalik keseronokan cuti umum itu, eloklah kalau kita tinjau peristiwa yang berlaku pada tarikh ini.

17 Ramadhan merupakan perisitwa turunnya Al-Quran kepada Rasul junjungan kita, Nabi Muhammad S.A.W. Pada tarikh ini, al-Quran mula diturunkan secara berperingkat-peringkat.

Aku ada pernah dengar tazkirah yang mana ada seorang sahabat bertanya tentang bagaimana Al-Quran diturunkan. Berdasarkan penjelasan ustaz tu yang aku masih ingat (correct me if i'm wrong) penurunan Al-quran berlaku dalam 3 peringkat. Pada peringkat pertama Al-quran diturunkan ke Luh Mahfuz secara sekaligus, dan seterusnya diturunkan ke Baitul Izzah juga sekaligus. Pada peringkat ketiga, Al-quran diturunkan kepada Rasulullah melalui malaikat Jibril secara beransur-ansur selama 23 tahun.

Oklah, aku pun tak nak hurai panjang sebab takut-takut aku bagi fakta salah pula. Insya Allah, aku akan cuba bertanya pada yang lebih arif. Nantikan entri seterusnya berkaitan peristiwa penurunan Al-Quran.

Untuk bacaan lanjut, boleh ke laman-laman web berikut.


Sampai ketemu!

1 comment:

fatian athiea said...

thanks sharing..

dtg cni lpas you mlawat:)

.:KLIK UNTUK MENYUMBANG:.