Saturday, February 04, 2012

LAHIRNYA INSAN TERAGUNG

Assalamualaikum..

12 Rabiul Awal tahun Gajah lahirlah seorang insan yang bernama Muhammad bin Abdullah.

Itulah tarikh keramat di mana lahirnya Rasul junjungan kita, Nabi Muhammad SAW. Baginda adalah kekasih Allah dan merupakan rasul terakhir yang diutuskan. Sebab itulah kita sekarang dipanggil umat akhir zaman kerana tiada lagi rasul yang akan lahir selepas Rasulullah.

Hari ini, 4 Februari 2012 yang bersamaan 12 Rabiul Awal 1433H mengungkap kembali peristiwa kelahiran baginda. Jadi, bersempena hari kebesaran ini, ayuhlah sama-sama kita semarakkan lagi sambutan memperingati kelahiran yang penuh bermakna ini dengan memperbanyakkan selawat ke atas baginda.

Bukan itu sahaja, sebagai umat yang mengasihi Rasulullah, kita seharusnnya mempraktikkan sunnah baginda. Memetik satu hadis baginda,

"Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, maka dia telah mengasihiku, dan siapa yang mengasihiku dia akan masuk syurga bersamaku"




Banyak sunnah yang boleh kita amalkan dan ianya tidak terbatas mengenai hal-hal ibadat sahaja. Antara sunnah-sunnah Rasulullah adalah makan menggunakan tangan, menunaikan solat Dhuha, meminum susu kambing, dan pelbagai lagi. Boleh dikatakan kehidupan seharian kita meliputi sunnah Rasulullah. Ini kerana kegiatan harian Rasulullah adalah seperti manusia biasa. Baginda tidak pernah merasakan dirinya maksum. Tiap-tiap ketika baginda akan memohon keampunan daripada Allah walhal jaminan syurga telah dijanjikan kepadanya.

Teringat aku mengenai cerita di saat kewafatan Rasulullah. Sebelum nyawanya dicabuT malaikat Izrail, baginda sempat menyebut "ummati, ummati, ummati" yang bermaksud ummatku sebanyak tiga kali. Walaupun di saat pengakhiran nyawanya, Rasulullah masih lagi mengingati ummatnya. Betapa sayangnya Rasulullah pada kita semua!

Baginda sangat bimbang tentang keadaan ummatnya apabila baginda tiada lagi di dunia. Namun, adakah kita menyayangi baginda sepertimana baginda menyayangi kita? Muhasabah diri masing-masing sempena hati mengingati peristiwa kelahiran Rasulullah ini.

Sentiasalah mengingati Rasulullah di saat kita masih dikurniakan kudrat untuk hidup di dunia ini dan semoga kita mendapat syafaat di akhirat kelak. Sesungguhnya dunia adalah persinggahan dan akhirat itu kekal abadi.

Aku sangat merinduimu Ya Rasululllah!



Hayati bait-bait lirik ini..

Rasulullah dalam mengenangmu
Kami susuli lembaran sirahmu
Pahit getir pengorbananmu
Membawa cahaya kebenaran

Engkau taburkan pengorbananmu
Untuk umatmu yang tercinta
Biar terpaksa tempuh derita
Cekalnya hatimu menempuh ranjaunya

Tak terjangkau tinggi pekertimu
Tidak tergambar indahnya akhlakmu
Tidak terbalas segala jasamu
Sesungguhnya engkau rasul mulia

Tabahnya hatimu menempuh dugaan
Mengajar erti kesabaran
Menjulang panji kemenangan
Terukir namamu di dalam Al-Quran

Rasulullah kami umatmu
Walau tak pernah melihat wajahmu
Kami cuba mengingatimu
Dan kami cuba mengamal sunnahmu

Kami sambung perjuanganmu
Walau kita tak pernah bersua
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah dan rasul sebagai pembela

Rasulullah, nyanyian Hijjaz


p/s : Salah satu buku favourite aku, Syamail Muhammad SAW. Kini buku tersebut telah berada dalam koleksi aku. *smiley*

No comments:

.:KLIK UNTUK MENYUMBANG:.